2015. március 16., hétfő

Lena Dunham - Nem olyan csaj

   2015 februárjában jelent meg Magyarországon Lena Dunham, amerikai színész-rendező és író-, forgatókönyvíró, illetve a Girls (Csajok) sztárjának első könyve Nem olyan csaj: Egy fiatal nő útmutatója az élethez címmel a Bookline Könyvek gondozásában. Az eredetileg novelláskötetként indult, ám később részekre bontott, majd egybegyúrt kötetet március 14.-től a Blogturné Klub három bloggere véleményezi, s ahogy a Blogturnéknál már megszokhattátok, a turnéval párhuzamosan nyereményjáték is zajlik, melynek keretein belül egy példány a ti birtokotokba kerülhet. 

Lena Dunham - Nem olyan csaj 

Miért pont ez? Valami laza könyvre vágytam, amiben nincs harc, gyilkosság, depi, hanem kikapcsol és elszórakoztat. 

Fülszöveg: Nem vagyok szexszakember, sem pszichológus, ahogy dietetikus sem. Nem vagyok 3 gyerek anyja, és sikeres harisnya-üzletláncom sincs. Viszont olyan lány vagyok, akit nagyon is érdekel, milyen, ha „mindened meglehet” – vallja a szerző, Lena Dunham. Könyvében az összes csajosnak mondott témát szóba is hozza, a pasiktól kezdve az ideális testképen át egészen a karrierig. Mindezt pedig olyan egyedi megközelítésben, szókimondóan és merész humorral, ami tényleg csak egy NEM OLYAN CSAJ sajátja.
   Lena Dunham 1986-ban született New Yorkban, ahol jelenleg is él és dolgozik. Az HBO Csajok című Golden Globe-díjas sorozatának írója, rendezője és főszereplője. 

Vélemény: Az ilyen típusú könyv teljesen stílusidegen tőlem és nem is tudom megmondani, hogy mi ütött belém, amikor beválasztottam az olvasmányaim közé. Éppen olyan hangulatban kapott el a fülszöveg, hogy végül "miért is ne?" alapon úgy döntöttem, hogy elolvasom. Nem árt néha egy kicsit csajosodni is, ha már egyszer nőnek születtem. Nem jött össze. Nem a könyv hibája, de azt hiszem megmaradok a kis fantasy-horror-gyilkosos világomban, mert nagyon nem bírom ezt a műfajt.

  Bár az alcím (Egy fiatal nő útmutatója az élethez) azt sugallja, hogy ez egyfajta életmód könyv, ami megmondja, hogy mit csinálj, hogy csináld, miért lesz az neked jó, stb. egyáltalán nincsenek benne tanácsok. A könyv egy harmincas nő emlékeinek gyűjteménye az életéről, pasikról, munkáról, szóval mindenről, ami általában foglalkoztatja az átlagembereket is. Szórakoztató, néhol meglepően szókimondó, erősen kitárulkozó az írónő stílusa. Azt a célt, hogy szórakoztasson, nagyon is elérte, de közben valahol el is szomorodtam. Az a jelenet például elsőre vicces volt, amikor Lena leírja, hogy végre megtörtént volna a nagy esemény, elvesztette volna a szüzességét. Bevallotta a srácnak még az elején, hogy ő szűz, erre a srác lefújta az egészet. Az indok az volt, hogyha elveszi a szüzességét, akkor Lena kötődni fog hozzá és ezt a srác nem akarja. Utólag belegondolva, ez nem volt vicces. Meghökkentő volt és szomorú is. Eleve nem is értettem, hogyha Lena fontosnak tartja a szüzességét, akkor hogy kötött ki egy olyan pasival egy ágyban, aki ettől a ténytől kiakad? Hogy történhetett meg eleve ez a helyzet, hogy egy laza szexkapcsolatra vágyó pasival jusson el idáig egy olyan nő, aki még szűz és az ártatlanság elvesztése valami misztikus dolog számára?

Eleve az amerikai élet távol áll a mi kultúránktól, főleg a hírességek világa, de az emberi érzelmek univerzálisak. Az egyetemi bulik fílingjét, a randizások hangulatát, a barátok közti kapcsolatot, a munkával kapcsolatos problémákat át tudtam érezni, de végig az motoszkált bennem valahol, hogy az egész furcsa. Gondoltam rá, hogy talán túlságosan szókimondó a könyv, valamikor arra gondoltam, hogy ízléstelen is egy kicsit, de aztán rájöttem, hogy nem ezekkel van a bajom. Nem is azzal volt a bajom, hogy túl sok benne a szex, hiszen azzal lehet mindent eladni, hanem a körítés zavart. A fülszöveg, a borító, a hájp, a kivitelezés. Befejezve a könyvet rájöttem, hogy ez nem egy habos-babos csajos könyv, nem is a feminizmust hirdeti, nem is tanácsokat osztogat, hanem inkább szomorú és azt akarja bemutatni, hogy nehéz nőnek lenni, nehéz boldognak lenni, de az ember mégis küzd, él és túllép a dolgokon.

  Kívülről nézve viccesek a "szerelmi" történetek, az egyetemi bulik, a félresikerült randik, Lena is szórakoztató, de minden egyes történetében ott van a szomorúság. Rádöbbentem, hogy ez a nő szomorú (már amennyiben tényleg önéletrajzi regény) és kétségbeesetten vágyik a boldogságra, arra, hogy végre szeressék és elfogadják, ezért hajlandó bárkivel kapcsolatot létesíteni, aki egy kicsit is érdeklődik iránta. Ki is használják elég rendesen párszor, és a vágyott boldogság helyett, csak csalódásokat és rossz tapasztalatokat gyűjt be. Ez pedig a saját farkába harapó kígyó esete, minél több rossz tapasztalatot gyűjt be, annál többször esik újra és újra ugyanabba a hibába. Megtanította nekem a könyv, hogy valahol tényleg mindenki a saját sorsának kovácsa. Lena számtalanszor rossz döntéseket hozott, rossz pasikat választott és ezt nem látta, nem jött rá. Erős karakter, de nem egészen pozitív ez az erősség. Nem az a fajta erő van meg benne, ami a pozitivizmushoz kell, ami igazi, büszke nővé tesz valakit, hanem inkább az a fajta erősség van meg benne, ami segít neki elviselni az élet terheit, a pechsorozatokat, a rossz döntéseket. Ez az erősség nem rángatja ki a szomorúságból, csak életben tartja. Amikor erre rájöttem, már nem szórakoztató volt a könyv, hanem inkább elgondolkodtatott egy kicsit. Ha én most nekiállnék megírni a saját önéletrajzomat, akkor vajon mit látnék visszatekintve? Milyen lányt és milyen nőt látnék? Én vajon tanultam a hibáimból, a rossz döntéseimből? 

Még a könyv elejénél jártam, amikor kíváncsiságból belenéztem a Csajok című sorozatba és ugyanazokat a következtetéseket vontam le, mint a könyvnél. Ott is látszik ez a szeretetéhség, amitől szomorú lettem. Vicces és szórakoztató a sorozat is, de ha jobban belegondol az ember, valahol borzasztó, hogy egy nő mennyire hagyja magát megalázni, csak azért, hogy egy kis szeretetet kapjon, még ha az hamis is. Eleinte kedveltem Lenát, mert lazának tűnt és bírom a szókimondó nőtípusokat, meg a vagányságot, de egy idő után dühös lettem rá, valamikor meg sajnáltam. Dühös voltam rá, mert hagyta, hogy rossz dolgok történjenek vele, sőt volt, hogy egyenesen ő idézte elő azokat, önsorsrontó módon egyenesen a rossz tapasztalatok elébe ment. Sajnáltam, mert mindenki megérdemli, hogy szeressék, hogy törődjenek vele, ő ráadásul iszonyatosan vágyott a boldogságra és kitartóan kereste, de nem látta azt, amit kellett volna. Ha nagyobb önértékelése lett volna, akkor nem ugrik bele minden vacak kapcsolatba, amiktől aztán végképp nem szerzett nagyobb önbecsülést. Utalni ugyan utal rá, hogy végül kikötött valaki mellett, aki jónak tűnik, de nem érzékeltette vagy valahogy nem tartotta fontosnak megemlíteni, hogy végül boldog lett-e. Az egész könyv a negatív tapasztalatairól szól, arról, hogyan próbált meg boldog lenni. Nagyon sokszor túl személyesek is a történetek, olyannyira, hogy olyan érzést keltett bennem, mintha egy híresség naplójához jutottam volna hozzá, ami abszolút nem a nyilvánosság számára készült. Mindenesetre bátor dolog volt az írónőtől, hogy ennyire kitárulkozott, el is gondolkodtatott rendesen, hogy én hogyan viszonyulok ezekhez a témákhoz, amiket érint és egy kicsit magamba is szálltam. Ezért is megérte elolvasni, illetve azért is, mert tudatosítottam magamban, hogy én tuti nem akarok ilyen nő lenni, soha. Lena élete egy szép, nagy lecke volt.
____________________________________________________________________________________   
Történet: 3,5/5 pontból
Tetszett: a nyers humor
Nem tetszett: a túl nagy kitárulkozás
Fordító: Tamás-Balha M. Etelka
Oldalszám: 320 oldal
Kiadó: Bookline Könyvek
Megjelenés: 2015.
____________________________________________________________________________________   
  Nyereményjáték

   Úgy gondolod, Te sem vagy olyan csaj, és szívesen elolvasnád Lena könyvét? A turné ideje alatt játék is zajlik, melynek keretében akár Te is lehetsz az a szerencsés, aki Lena sorait élvezheti! Ehhez nem kell mást tenned, mint megfejteni a három turnéállomáson közzétett képeken szereplő helyszíneket, amelyek Lena Dunham életéhez, illetve a Nem olyan csajban említett eseményekhez szorosan kötődnek! 

 * A Facebook-oldalakat pedig nem csak meglátogatni, hanem kedvelni is kell, hogy részt vegyél a játékban!


Figyelem! A kiadó csak Magyarország területén belül postáz, valamint ha a nyertes 72 órán belül nem válaszol az e-mailben küldött értesítőre, akkor automatikusan új nyertest sorsolunk. 

 a Rafflecopter giveaway
____________________________________________________________________________________   
További állomások 

03/14 Tekla könyvei 
03/16 Könyvszeretet
03/18 Deszy Könyvajánlója 
____________________________________________________________________________________   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ania Ahlborn - Vértestvérek

Ania Ahlborn - Vértestvérek  Fülszöveg: Az Appalache-hegység mélyén található egy ház, messze a civilizációtól. A Morrow család lakja, a...