2014. július 24., csütörtök

Philippa Gregory - A Sötétség Rendje

A Cartaphilus Kiadó jóvoltából hazánkban is megjelent Philippa Gregory legújabb regénye, A Sötétség Rendje. Ennek örömére a Blogturné Klub nyolc bloggere egy blogturné keretein belül bemutatja Luca és Isolde rejtélyekkel átszőtt történetét! 2014. július 21-től mindennap egy-egy blogger teszi közzé a véleményét a könyvről, illetve rengeteg, a történethez kapcsolódó érdekességgel is találkozhattok majd, ha velünk tartotok. Érdemes követni a turnét, ugyanis nem csak plusz információkat tudhattok meg a könyvről és szereplőiről, de ahogyan az lenni szokott, nyerhettek is! 

Philippa Gregory - A Sötétség Rendje 

Miért pont ez? Az írónőtől pár évvel ezelőtt olvastam el A királynő bolondját (tetszett) és kíváncsi voltam, hogy milyenre sikerült az első ifjúsági regénye.

Fülszöveg: 1453, Róma. A fiatal papnövendéket, Lucát eretnekséggel vádolja az inkvizíció, amiért útmutatás nélkül olvasta a Bibliát, tiltott könyvekből tanult. Ráadásul születésének körülményeiről is furcsaságokat pletykálnak. Csak úgy úszhatja meg a vádemelést, ha csatlakozik a pápa alá tartozó titkos rendhez, amely a sötétség és a félelem titkait kutatja. Első küldetése a Lucretili-apátságba vezeti Lucát, ahol rémisztően furcsa dolgok történnek, amióta az ifjú apátnő, Isolde vette át a zárda vezetését. Az apácákat rémálmok és tévképzetek gyötrik, némelyiken megjelennek Krisztus sebei. Amikor az egyikük váratlanul és különös körülmények között meghal, a koporsója fölött összecsapnak az indulatok. A bizonyítékok minden kétséget kizáróan egyvalaki ellen szólnak - de vajon megbízhatóak-e? 
 Philippa Gregory új helyszínt választott legújabb regénye cselekményéhez: a középkori Itália útjait vándor szerzetesek, földesurak, keresztes lovagok, földművesek, apácák, mór rabszolgák és banditák járják. A fiatalabb olvasókat célzó fordulatos történetből nem hiányzik a nyomozás izgalma, a középkor borzongató kalandja és persze a szívdobogtató szerelmi bonyodalom sem. 

Vélemény: Pár évvel ezelőtt olvastam egy jó kis történelmi-romantikus sorozatot, ami a kedvencemmé vált. Utána csak egyszer próbáltam ki a műfajt, amikor ajándékba megkaptam Philippa Gregory A királynő bolondja című könyvét, így már két kedvenc írónőm lett a műfajban. Kíváncsi voltam, hogy vajon Philippa Gregory, aki már nagy hírnévre tett szert a felnőtt olvasók körében, vajon milyen sikerrel fog járni az ifjúság körében? Milyen lett az új könyve? Mennyire maradt meg Philippa Gregory sajátos stílusa? És mennyire változtatta meg az a tény, hogy ezúttal fiataloknak ír? Nem csak engem foglalkoztatott a kérdés, ugyanis a Könyvjelző magazin egy teljes cikket szánt a könyvnek, hasonló kérdésekkel. (Szeretem az ilyen kis furcsa véletleneket. Mikor elmentem a könyvért az Alexandrába, akkor kaptam fel a pultról azt a bizonyos Könyvjelző magazint és miközben metróztam haza a könyvvel a táskámban, átlapoztam az újságot, amiben csodák csodájára rábukkantam a cikkre.)

  A válaszom a fenti kérdésekre, hogy változott is az írónő stílusa a ténytől, hogy az ifjúságnak írta a regényt, meg valahol nem is. Legjobban az olvasás közbeni gondolataimmal és érzéseimmel tudom leírni, hogy ez alatt mit értek. Első pár oldal: igen, ez Philippa Gregory, kicsiknek. A könyv egyharmada: olyasmi, mint Umberto Ecótól A rózsa neve, kicsiknek. De párszor eszembe jutott Lőrincz L. László is, ő tud még ilyen jó kis kolostoros-nyomozós hangulatot teremteni a regényeiben.

  Az írónő híres arról, hogy nagyon alapos történelmi tudása van, én meg híres vagyok arról, hogy nagyon hiányos a történelmi tudásom, de Philippa Gregorynak mindent elhiszek, mert annyira jól tud írni ebben a műfajban, hogy észre se veszed, de megelevenedik előtted egy másik kor, ami magába ránt. Én a könyveket aszerint is szoktam csoportosítani, hogy ez most "reális", ez "időutazós" vagy "világutazós". A reális csak elrángat egy másik jelenlegi világba, egy másik emberhez. Az időutazós más korokba visz el, a világutazós pedig teljesen más világokba, amiknek semmi közük a jelenlegihez. És vannak azok a könyvek, amik sehova se rángatnak el, na azokat szoktam félbehagyni. Philippa Gregory könyve időutazós és világutazós is volt, ugyanis képes volt mindkét kedvenc kritériumomat teljesíteni. (A nyomozás meg a gyengém, ez köztudott, szóval plusz még egy pont.)

  Nyíltan bevallom, hogy a történelmi tudás és én, valahogy nem jövünk ki egymással. Sose működött. De ettől még élvezem a történelmi regényeket, kedvencem időszakom a középkor (az volt szerintem a legizgibb és a legrejtélyesebb) és mindenre vevő vagyok, ami ekkor játszódik (film, játék, könyv). Ettől már érdekes volt számomra a regény, az viszont külön meglepetés volt, hogy ennyire szerepet kapott benne a vallás, a monostorok és a kolostorok. Különlegessé tette a könyvet, hogy apácák és papok között játszódott, nem pedig egy királyi udvarban. Mindig is kíváncsi voltam, hogy milyen lehetett az élet a középkori zárdákban vagy a monostorokban, mert a babonás világban a vallás miatt inkább náluk volt a hatalom. Óvakodni szoktam a túlzott vallási jellegtől és a könyv elején aggódtam is egy kicsit, hogy ez nekem nem fog tetszeni, túl sok lesz, túl erőltetett az én ízlésemnek, de aztán egész jól elvoltam vele, mert a szereplők inkább kis lázadók voltak, mint vakhitűek.

  A könyv elején megismert Luca inkvizítor lesz, aki azt kapja feladatul, hogy járja be az országot és ahol kétes eset történik, ott nyomozást indítson és derítsen fényt az igazságra. Ha megállapítja, hogy a furcsa eset vagy bűntény nem kapcsolható szorosan a valláshoz, akkor a helyiekre kell hagynia a bírálatot és tovább kell állnia. Ellenkező esetben viszont ítéletet kell mondania és végre is kell hajtania. Az egész könyv során két ügyet kell kivizsgálnia, amikben vannak ugyan csavarok, de egy krimirajongó előbb rájön a megoldásra, mint kéne. Ettől függetlenül korrekt volt a nyomozás szál és élvezetes. Az első ügynél találkozik Isoldéval, aki miatt az okos és igazságos Luca meginog egy kicsit. Luca papnövendék, Isolde pedig elvileg apáca, mindkettőjük számára helytelen érzés a szerelem.

  Szokás szerint a női karaktereket nem kedveltem annyira, annál inkább a férfi karaktereket. Luca okos, igazságos, igazi nyomozó ösztönnel van megáldva, de közben érezni, hogy fiatal még, mert nagyon vehemensen és meggondolatlanul reagál bizonyos dolgokra. Peter, az írnok, az egyik útitársa tipikusan egy kövér, kopaszodó és fontoskodó alakként jelent meg előttem, szürke csuhában. Freize, a másik útitárs viszont nagyon szórakoztató karakter volt, ő volt a mókamester.

  Philippa Gregory első ifjúsági regénye jól sikerült. Ez tipikusan az a könyv, amit a lányom kezébe adnék, ha lenne lányom. Direkt hangsúlyozom, hogy ifjúsági és nem YA. Elvileg a kettő ugyanaz, de nekem a YA gondolatban már nagyon összeforrt az amerikai stílussal, az egyforma sablonnal együtt. Ez a regény viszont nem a megszokott sémát követni, intelligensebb annál. A történelmi jellege miatt nagyon jó kis középkori hangulata van, a nyomozás szála korrekt és a fiataloknak ez sokkal jobb, mint a szétdobált testrészek/erőszak, ráadásul a szerelmi szál és a humor nagyon bájos és könnyed. Olyan kis ártatlan ez a regény. :)
_________________________________________________________________________________________________
Történet: 4/5 pontból
Tetszett: a középkori hangulat, a nyomozás szál
Nem tetszett: furcsa volt megszokni a vallásos közeget
Kedvenc: Freize
Fordító: Szilágyi Zsófia
Kiadó: Cartaphilus
Oldalszám: 280 oldal
Megjelent: 2014
_________________________________________________________________________________________________
 Nyereményjáték

  Luca a Sötétség Rendjének ifjú tagjaként járja a birodalmat, s kutatja a sötétség és félelem titkait. Miután megtudja aktuális küldetésének részleteit, a helyszínre utazik, hogy kivizsgálja azt, valamint, hogy a törvényeknek megfelelően, a pápa nevében intézkedjen. Útja során vele tart Freize, a kissé bohókás konyhai inas, és Peter testvér, aki a feljegyzésekről gondoskodik. Ám egy napon, amíg Peter testvér leheveredik néhány órára, a tréfás kedvű, gyanakvó Freize úgy dönt, megvicceli az öreget, és összekeveri a küldetéseikről szóló feljegyzéseket. Közben Luca, mit sem sejtve a csínytevésről, tovább kutakodik az eltűnt aranyrögök után. Este azonban észreveszik, mit tett Freize, és kétségbeesetten próbálják helyreállítani a károkat. Segítsetek nekik megfejteni, mely bűnösöket, vádlottakat rejtik az egyes iratok! 

Feladat
1. A feljegyzések alapján fejtsétek meg, mely híres történelmi személyekről van szó, és a neveket írjátok be a rafflecopter megfelelő mezőjébe. (Kötelező!) 
2. Lucával eredjetek az aranyrögök (!) nyomába, és számoljátok össze, hány darabot találtok. De vigyázzatok, nem minden arany, ami fénylik! (Erre július 28 -tól nyílik lehetőségetek, a Blogturné Klub blogján. Aznap nem lesz értékelés, csak kincsvadászat. Nem kötelező megcsinálni, de plusz esélyeket jelent.) 
3. Találjátok ki, a játékban szereplő történelmi személyek közül ki(k)ről írt már könyvet Philippa Gregory. (Kötelező!) 

Kalandra fel! 


  Figyelem! A kiadó csak magyarországi címre postáz! Amennyiben a nyertes 72 órán belül nem válaszol a sorsolás után kiküldött értesítő emailre, úgy új nyertest sorsolunk! 

a Rafflecopter giveaway
_________________________________________________________________________________________________ 
A turné többi állomása

07/21 Kelly Lupi olvas
07/22 Dreamworld
07/23 Nem harap a...
07/24 Könyvszeretet
07/25 Insane Life
07/26 Deszy könyvajánlója
07/27 Zakkant olvas
07/28 Blogturné Klub
07/29 Könyvgalaxis
_________________________________________________________________________________________________  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ania Ahlborn - Vértestvérek

Ania Ahlborn - Vértestvérek  Fülszöveg: Az Appalache-hegység mélyén található egy ház, messze a civilizációtól. A Morrow család lakja, a...